Vad tycker svenska webbsidor om Explorer 6?

En fråga man ofta ställer sig är hur stödet, eller motståndet, för Internet Explorer 6 är i landet. Vi har tidigare nämnt flera webbsidor som uppmanar användare med den gamla läsaren att uppgradera eller byta. Nu gjorde vi slag i saken och surfar runt med den på hundra sidor för att bilda oss en uppfattning.

Jobbar man med webbdesign finns det nog ingen webbläsare som är så hatat som IE6. Men med en fjärdedel av marknaden samt två tredjedelar för Explorer totalt är det fortfarande någonting som många kunder vill ha stöd för. Att det ser ut så här är en kombination av att piratkopierade Windows XP under ett år inte kunde uppdatera till IE7, privatpersoners ointresse samt företags projekt- och ekonomisystem som byggts för dyra pengar med fel standarder. Efter floppen med Vista är inte Windows 7, som släpps i dagarna, någonting man vågar räkna med som katalysator för IE8 hos dessa.

Det är ungefär åtta månader sedan flera norska sidor började varna användare av IE6. En sån varning är enkel att göra med conditional comments vilket vi visat tidigare, det finns dessutom färdiga insticksprogram för många publiceringssystem. Det är någonting man bör göra redan idag – har man varnat en tid behöver man inte ta hänsyn till i IE6 vid nästa uppdatering.

IE_SV

Vi besökte hundra svenska sidor med mycket varierat innehåll – tidningar, nätbutiker, tv-kanaler, sökmotorer, kollektivtrafik, fackförbund, statliga verk med mera. Vi har även besökt utländska sidor som Facebook, Google och YouTube som finns i svenska versioner. Självklart är inte det här någon heltäckande undersökning. Vi har utelämnat regionala tidningar, kommuner, bloggar och mycket mer. Vissa av sidorna vi besöker kanske redan har så få användare av IE6 att man inte tycker det är lönt. Resultatet blev tio sidor vilka vi lagt upp skärmbilder på, flera som vi redan visste om. Bilderna är fria att använda för den som till exempel vill ha underlag att visa en kund eller på annat sätt påverka.

Expressen är det bästa exempel där man lägger varningen högst upp i sitt informationsflöde med en tydligt avvikande bakgrund. Många sidor har istället valt färger som passar med den övriga design vilket gör dom mindre tydliga. Tyvärr ger många användaren valet att ta bort varningen. Att Google, som har den egna webbläsaren Chrome, inte är tydligare är mycket underligt. På Youtube, som numera ägs av Google, är man tydligare. Dessutom har man placerat Chrome i en extra ruta för sig. Vi blev även förvånad över att Aftonbladet inte varnar längre, vilket man gjort förut.

Bland sidorna vi testade finns flera TV-kanaler som absolut borde jobba för moderna webbläsare med stöd för videotaggar. Det sorgligaste är ändå SJ som generellt varnar för Safari och Chrome i alla webbläsare – men det kanske inte är så konstigt eftersom SJ inte är kända för att göra det lätt för kunderna.

Bilddagboken_IE6

Blocket_IE6

DN_IE6

Expressen_IE6

FaceBook_IE6

Google_IE6

ST-IE6

SvD_IE6

Tele2_IE6

YouTube_IE6

Sidorna vi besökt

Aftonbladet, Apoteket, Apple, Bilddagboken, Biltema, Bing, Blocket, Bokfynd, Bokus, Bredbandsbolaget, CDON, Clas Ohlson, ComHem, Coop, CSN, Dagens Industri, Datormagazin, Dina Försäkringar, DN, Dustin, E24, Elgigganten, Ellos, Eniro, Expressen, Facebook, Fritidsresor, Försäkringskassan, Gina Tricot, Ginza, Google, H&M, Handels, Handelsbanken, Hemköp, Hemmakväll, Hemnet, Hitta, ICA, IDG, IKEA, Intersport, Inwarehouse, Jula, Jusek, Kanal 5, Kjell & Company, Lindex, Länsförsäkringar, Mediamarkt, Metall, Metro, MIO, MSN, Naturkompaniet, Nordea, NRJ, Ny Teknik, ONOFF, Posten, Regeringen, Resai, RIX FM, Rusta, SF, Siba, SJ, Skatteverket, Skånetrafiken, SL, SMHI, Socialstyrelsen, SR, ST, Stadium, Svenska Dagbladet, Svenska Kyrkan, SVT, Swedbank, Systembolaget, Tele2, Telia, Ticket, Tradera, Tre, Trygg-Hansa, TT, TV 3, TV 4, TV 6, TV 8, TV.nu, TVprogram.nu, Unionen, Ving, Vägverket, Västtrafik, Wikipedia, Yahoo, YouTube.

Hoppa högst upp på sidan

Hoppa högst upp på sidan