Fyra enkla steg till en marknadsföringsplan
En mycket bra hjälp på vägen till framgång och förmögenhet är en tydlig planering. För ditt företag eller din verksamhet är det ett sätt att hålla fokus över tid. Här är fyra enkla punkter att tänka på när du börjar planera.
Beskriv produkt, pris och plats
Du måste veta vad du säljer, därför är en produktbeskrivning det första du ska göra. Försök att vara så detaljerad som möjligt i beskrivningen. Vad är speciellt och utmärkande med din produkt jämfört med konkurrenter?
Fortsätt med att sätta ett pris på din produkt. I och med valet av pris så positionerar du dig också gentemot dina konkurrenter. Här är det bra att hitta en plats på marknaden där du är relativt unik. Pris är inte nödvändigtvis något som måste vara lågt. Består marknaden av billighetsföretag, så är det nog en smartare idé att lägga sig i högprissegmentet. Tänk på att vara nischad.
Foto: Karl Wångstedt
Applestore Soho, New York
Du måste också veta var din produkt ska säljas. Butiker? Internet? Bara till företag? Lokalt, regionalt eller nationellt? Internationellt?
Beskriv målgruppen
Vem säljer du till? Här är det bra att göra en marknadsundersökning och göra en målgruppsprofil. En målgruppsprofil är en personbeskrivning som sammanfattar din målgrupp i en tänkt person. Sätt gärna ett namn på den tänkta personen för att få det mer lättillgängligt för dig. Beskriv kön, ålder, boende, intressen, inkomst, familjeförhållanden, konsumtionsvanor och allt annat som kan vara av intresse för dig när du ska rikta din reklam.
Målet med din kampanj
Sätt upp tydliga avgränsade mål – både i tid och resultat – för vad du vill åstadkomma. Vill du göra en vinst på si och så mycket pengar inom ett halvår? Vill du bli känd bland en större publik? Vill du slå ut någon konkurrent? Vill du expandera geografisk?
Delmål är en bra idé. Gärna flera över en längre tidsperiod. Men var realistisk i målsättningen. Det är lätt att tro för mycket på sin förmåga och målgruppens följsamhet.
Sätt en strategi
Nu när du vet vad du säljer, till vem du ska sälja, och vad målet med affären är så är det dags att fundera på hur du ska nå dit. På vilket sätt når du lättast din målgrupp och får dem att handla av dig? Är det radioreklam, omskyltning i butiken, internet eller genom rekommendationer från bekanta?
Marknadsföring blandas ofta ihop med reklam, men det är långt ifrån samma sak. Reklam är ofta – men inte alltid – ett resultat av marknadsföring och en tydlig marknadsplan.